FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/12/2008

Ansvar för skadegörelse

Hej Har i helgen avsiktligt ryckt bort en bakrutetorkare från en bil (skadegörelse) och blivit påkommen. Har nu fått reda på att jag är misstänkt för att ha försört 4 andra parkerade bilar, vilket jag inte gjort. Hur görs detta? Jag var ensam och lite dragen, det jag säger kommer väl dem ändå inte ta hänsyn till, eller? Vilket straf kommer ajg få ta om jag blir skyldig till alla bilarna? (4) De jag inte ahde sönder så var sidospeglarna förstörda.

Lawline svarar

Hej, Det brott du gjort dig skyldig till när du ryckte bort bakrutetorkaren är skadegörelse, 12:1 Brottsbalken (BrB) https://lagen.nu/1962:700#K12. För ansvar krävs uppsåt men inte att brottet skett av förstörelselusta eller i skadesyfte. Straffet för skadegörelse är böter eller fängelse i högst ett år. Skulle handlingen vara att bedöma som ringa, vilket inte är det troliga, skulle du kunna dömas för åverkan istället, 12:2 BrB. Samtliga omständigheter vid brottet ska beaktas vid gränsdragningen mellan skadegörelse och ringa sådan. Av 1:2 BrB framgår att det faktum att gärningsmannen var berusad inte medför straffrihet. Utöver straff kan även skadestånd för sakskada aktualiseras 2:1 Skadeståndslagen (SkL). https://lagen.nu/1972:207#K2. Där skadeståndet omfattar ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning samt annan kostnad till följd av skadan, 5:7 SkL. Vad gäller de fyra andra förstörda bilarna ligger bevisbördan för att du ska ha skadat dessa på åklagaren. Det måste vara ställt utom allt rimligt tvivel att det var du som orsakat skadorna. Det är därför inte troligt att du skulle finnas skyldig för förstörelse av de övriga bilarna men skulle så vara fallet är det fortfarande förmodligen fråga om skadegörelse, men straffet skulle antagligen bli strängare. Eventuellt skulle brottsbeteckningen kunna bli grov skadegörelse, 12:3 BrB. Där straffet är fängelse i högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas, om gärningen utgör synnerlig fara för någons liv eller hälsa eller skadan drabbat sak av stor kulturell eller ekonomisk betydelse eller om skadan annars är synnerligen kännbar. Med vänlig hälsning,
Sara OlssonRådgivare