FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/11/2008

Måste hastighetsangivelse upprepas efter vägkorsning?

Har fått ett strafföreläggande angående fortkörning på 30 strecka. Jag körde på huvudled och där är det markerat med 30 från båda hållen. Det går dock en väg in på huvudleden mellan bägge 30 skyltar och där är det inte markerat 30. Min fråga är det korrekt att vägverket enbart behöver märka ut hastigheterna på huvudleden och inte därtill ledande vägar och vidare att utfärda olika typer av bot om vägavsnittet inte är utmärkt från alla håll? Tack för ett kort och koncist svar!

Lawline svarar

Hej! En "hastighetsskylt" är ett förbudsmärke med angivelse om högsta tillåtna hastighet, se vägmärkesförordning (2007:90) 2 kap. 7 § och 8 § C31. Angivelsen gäller till den plats där en annan hastighetsbegränsning anges. Märket behöver alltså inte vara upprepat efter en vägkorsning. Så därför gäller hastighetsbegränsningen 30 km/h trots att det finns en korsning på sträckan. Detsamma gäller f.ö. om Ni färdas på en huvudled, landsväg eller motorväg där hastighetsbegränsningen är t.ex. 70 km/h och tar av på en mindre väg utan någon ny angivelse, hastighetsbegränsningen 70 km/h gäller då fortfarande.
Jimmy SchiöldRådgivare