FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/11/2008

Vem betalar tillbaka förskingrat belopp?

Hej! Om någon har förskingrat pengar från ett företag/organisation de jobbat på i ställning av ex kassör så man har tillgång till pengarna och skänkt till välgörenhet och detta uppdagas, kan företaget/organisationen kräva dessa tillbaka? Var i lagen kan jag läsa mer om detta. Mvh

Lawline svarar

Hej! Brottsbalken finner du https://lagen.nu/1962:700 . Den som i ställning av kassör förskingrar pengar från sin arbetsgivare begår brottet förskingring, se 10:1 BrB. Den skada som arbetsgivaren förorsakas får personen som begår brottet betala tillbaka i form av skadestånd. Detta innebär att arbetsgivaren blir ersatt av den som begår brottet. Med vänliga hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare