FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/11/2008

Vapenreklam

Hej, Jag heter George och är studerarande. Jag undrar om vad lagen säger om reklam av skjutvapen? Jag har varit och läst om vapenlagen och marknadsföringslagen, men tyvärr inte hittat något om reklam/marknadsföring av vapen.

Lawline svarar

Hej! Precis som du själv märkt finns marknadsföring av vapen inte omnämnt i marknadsföringslagen. Det finns heller ingen särskilt reglerande lag på området som det exempelvis finns för marknadsföring av alkohol och tobak. Det finns ändock begränsningar för affärsmässig hantering av vapen. Marknadsföring är ju endast relevant i fall där man bedriver försäljning av varor och därför ingår marknadsföring för yrkesmässig försäljning inom handelsdefinitionen i vapenlagen. Enligt vapenlagen krävs tillstånd för att bedriva handel med vapen. I 10 § anges att ”Tillstånd att driva handel med skjutvapen får meddelas den som har rätt att driva handel i allmänhet, har de kunskaper som behövs samt är ordentlig och pålitlig. Tillstånd får meddelas endast för handel som skall bedrivas yrkesmässigt.” Bestämmelsen grundas på ett EG-direktiv och gäller därför för alla medlemsstater inom EU. (Det finns vissa stater som undantar försäljning av mindre farliga vapen i tillståndsprövningen men dessa ska i vilket fall som helst anmäla verksamheten.) För handel med skjutvapen som bedrivs av ett företag skall enligt 25 § vapenförordningen finnas en föreståndare som är godkänd av polismyndigheten och som ansvarar för att rörelsen drivs riktigt. Förfarandet vid tillståndsprövningen regleras i 24 § vapenförordningen. Rikspolisstyrelsen meddelar närmare föreskrifter om krav på kunskap för att driva handel med skjutvapen. För att hamna i begreppet yrkesmässig bedriven handel med vapen sägs enligt förarbetena att det skall vara fråga om ett tiotal överlåtelser per år. Om man som privatperson vill sälja ett vapen och annonserar om det krävs således inget särskilt tillstånd för detta. Dock måste både en vapenhandlare eller annan som säljer eller på annat sätt överlåter vapen eller ammunition förvissa sig om att förvärvaren är berättigad att inneha egendomen. Bestämmelsen är straffsanktionerad i 9 kap. 1 § Brottsbalken. Detta är min bedömning på din fråga men då det finns ytterst lite information angående marknadsföring av vapen och det dessutom är en rätt så känslig fråga så råder jag dig till att vända dig till en kvalificerad jurist innan du påbörjar någon typ av marknadsföring av vapen för att mer specifikt få reda på vilka vapen som är tillståndspliktiga och dylika frågor. Hoppas i alla fall att mitt svar hjälp dig en bit på vägen! Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare