Reklamation till näringsidkare i tidigare säljled
Hej,
Jag har ett problem som jag behöver er hjälp att lösa.
Nu under sensommaren byggde jag om köket och beställde allting nytt från Kvik, även vitvaror. Delarna kom i två olika leveranser och vitvarorna kom först. Eftersom grunden till köket inte var klart när dessa kom så ställde jag vitvarorna åt sidan tills det var tillfälle att installera. När vi skulle packa upp spisen såg vi att spishällen var krossad men kartongen däremot var hel. Jag ringde direkt till Kvik för att göra en reklamation enligt KköpL men de hänvisade mig till leverantören. När jag ringde till leverantören sa de att det inte var deras ansvar och att jag hade en undersökningsplik vid avlämnandet.
Som jag förstår finns ingen regel om undersökningsplikt i KköpL som det däremot gör i KöpL utan det är tillräckligt att reklamera inom skälig tid.
Nu behöver jag hjälp att reda ut detta problem så att jag kan färdigställa mitt kök helt och hållet. Vem bär ansvaret och vilka regler är tillämpliga?
Stort tack på förhand!
Lawline svarar
Mia ÖrnfeldtRådgivare