FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/11/2008

Reklamation till näringsidkare i tidigare säljled

Hej, Jag har ett problem som jag behöver er hjälp att lösa. Nu under sensommaren byggde jag om köket och beställde allting nytt från Kvik, även vitvaror. Delarna kom i två olika leveranser och vitvarorna kom först. Eftersom grunden till köket inte var klart när dessa kom så ställde jag vitvarorna åt sidan tills det var tillfälle att installera. När vi skulle packa upp spisen såg vi att spishällen var krossad men kartongen däremot var hel. Jag ringde direkt till Kvik för att göra en reklamation enligt KköpL men de hänvisade mig till leverantören. När jag ringde till leverantören sa de att det inte var deras ansvar och att jag hade en undersökningsplik vid avlämnandet. Som jag förstår finns ingen regel om undersökningsplikt i KköpL som det däremot gör i KöpL utan det är tillräckligt att reklamera inom skälig tid. Nu behöver jag hjälp att reda ut detta problem så att jag kan färdigställa mitt kök helt och hållet. Vem bär ansvaret och vilka regler är tillämpliga? Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Precis som du säger finns det för en konsument ingen generell undersökningsplikt. Däremot får man iinte åberopa fel som man vetat om vid köpet och då godtagit eller om man tex köper varan i befintligt skick. Annars förutsätts varan vara i avtalat skick enligt 16 § KKöpL, vilket i ditt fall iallafall minst betyder att du skall få en hel vara. Risken för att varan försörs ligger innan den avlämnats till dig på säljaren enligt 8 § KKöpL vilket innebär att säljaren skall betala för att den förstörts. Avlämnandet har enligt 6 § KKöpL skett när den kommit i din besittning, dvs när du har tagit emot den. Konsumenten skall enligt huvudregeln avge reklamationen till näringsidkaren. Om säljaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverksamhet eller inte kan anträffas, har köparen enligt 46 § KKöpL rätt att rikta anspråk på grund av fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit varan för vidareförsäljning. Detta förutsätter att du reklamerat till tillverkaren inom skälig tid. I ditt fall blir dock inte 46§ KKöpL tillämplig och du skall således reklamera till säljaren, dvs Kvik som är din avtalspart. Lycka till!
Mia ÖrnfeldtRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo