FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/10/2008

Är dom och förundersökningsprotokoll offentliga?

Hej, jag har förstått att en dom är offentlig handling. Vad ingår i domen, är den väldigt utförlig? Är även förundersökningen, med t ex videoinspelade förhör, offentlig handling?

Lawline svarar

Hej. Det stämmer att en dom är en offentlig handling. I den ingår en beskrivning av åtalet, den bevisning som har förts i målet samt rättens bedömning, de så kallade domskälen. Domen är vanligtvis utförlig och varierar i omfång beroende på målets beskaffenhet. Den förundersökning som ligger till grund för åtalet, som sammanställs i ett förundersökningsprotokoll, är även offentlig såvida ingen bevisning har sekretessbelagts. Videoinspelade förhör som innefattas i förundersökningsprotokollet är även offentliga. Vill Du ta del av dessa handlingar kontaktar du aktuell domstol. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare