FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/11/2008

Egenmäktigt förfarande

jag kastade en livboj till min kompis som satt uppe i ett träd. Ett vittne så detta och polisanmälde händelsesen. Livbojen försvann inte, utan jag bara kstade den och lämnade sedan bojen. Jag är anmäld för egenmäktigt förfarande. vad blir påföljderna av det och kommer det att finnas i brottsregistret om jag blir dömd.

Lawline svarar

Hej, Utifrån informationen i frågan är det inte möjligt för mig att göra en fullständig straffrättslig påföljdsbedömning. Dock gäller generellt att egenmäktigt förfarande föranleder dagsböter eller fängelse i högst 6 månader. Relevanta lagregler stadgas i 8:8 brottsbalken, vilken du finner https://lagen.nu/1962:700. Du kommer vid fällande dom som föranleder fängelsestraff att återfinnas i belastningsregistret 10 år efter frigivningen. Blir påföljden böter återfinns informationen i registret i 5 år efter domen. Detta stadgas i §§ 3,17 i lagen om belastningsregister, se https://lagen.nu/1998:620. Med vänlig hälsning,
John HerrmanRådgivare