FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/10/2008

Ta pengar från företag?

Vad händer om en anställd, med skulder, på ett företag om denne tar pengar som han vårdar åt företaget för att betala sina privata skulder? Vad händer om han dessutom tar pengar för att skänka till välgörenhetsorganisation som rädda barnen (ex 1000kr). Kan bolaget kräva tillbaka pengar från borgenärerna och välgörenhetsorganisationen?

Lawline svarar

Hej, Att ta pengar som den anställde har redovisningsskyldighet för är brottsligt och kallas för förskingring, se 10 kap. 1-2 §§ brottsbalken (1962:700). Böter eller villkorlig dom skulle sannolikt bli påföljden vid en fällande dom. Det skulle vidare utan tvivel leda till att den anställde blir avskedad enligt 18 § lagen om anställningsskydd (1982:80), oavsett ändamålet med pengarna. Företaget kan inte kräva pengar från mottagarna om de mottagit pengarna i god tro, vilket troligtvis skulle anses vara fallet. Se brottsbalken http://lagen.nu/1962:700#K10 . Se lagen om anställningsskydd http://lagen.nu/1982:80 . Vänligen,
Carl Johan FahlanderRådgivare