FrågaKÖPRÄTTÖvrigt18/11/2008

Avhjälpande av fel i produkt

Hej. Företaget har köpt en mobil via en webbshop, alltså en affär mellan två företag. Mobilen fungerade inte som den skulle vilket upptäcktes efter någon dag och meddelades via mail. Fick inget svar på detta mail men efter telefonkontakt ombads jag skicka in telefonen på reparation. Detta är nu gjort och i samband med detta uttryckte jag även önskemål om att häva köpet eftersom telefonen är helt ny och inte fungerar. Detta går tyvärr inte enligt säljaren utan de ska försöka reparera den helt nya telefonen. Hur lång tid måste jag ge dem innan jag har rätt att häva köpet? Tycker även det är märkligt att man inte kan kräva en ny produkt när den helt nya man köpt inte fungerar, ska man acceptera en reparation av ny produkt? Tack på förhand!

Lawline svarar

Köp som är av den naturen som du beskriver, det vill säga mellan två näringsidkare regleras i köplagen. Det gäller dock endast under den förutsättning att inget annat har avtalats mellan avtalsparterna. Förutsatt att du som köpare reklamerat felet inom skälig tid, vilket torde vara fallet utifrån din beskrivning av situationen, har du rätt att kräva att säljaren avhjälper felet. Detta stadgas i §§30,32 och 34 i köplagen, vilken du finner här. Om inte avhjälpandet kan ske inom rimlig tid eller om situationen är sådan att avhjälpande inte kan komma i fråga finns enligt 37§ i samma lag som ovan, möjlighet till att häva köpet. Utifrån din beskrivning av förhållandena kan jag inte bistå dig med ett fullständigt svar, dock torde möjligheterna för att häva köpet i nuläget vara relativt små. Med vänlig hälsning,
John HerrmanRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo