Egendom undantagen från utmätning

Jag har genom gåvobrev överlåtit min fritidsfastighet till min son. Då jag är äldre (81 år) och under större delen av året bor utomland har jag emellertid förbehållit mig rätten att nyttja fastigheten under min vistelse i Sverige. Jag har också som villkor för gåvan stipulerat att gåvotagaren under min återstående livstid inte har rätt att försälja, belåna eller med panträtt belasta fastiheten.

FRÅGA: Om min son skulle komma på obestånd kan då myndigheterna tvinga honom att försälja eller pantsätta fastigheten?? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

För det fall att din son skulle hamna på obestånd, kan det gå så långt att det blir fråga om utmätning. En utmätning sker enligt 4 kap utsökningsbalken UB (se https://lagen.nu/1981:774#K5 ). Viss egendom skall undantas från utmätning enligt 5 kap UB. Undantaget från utmätning är bland annat enligt 5 kap 5 § UB egendom som enligt föreskrift vid gåva ej får överlåtas. Villkoren beskrivna i frågan utgör ett sådant villkor. Det innebär att egendom inte kan utmätas för hans skulder.

Med vänliga hälsningar

Micael KarlssonRådgivare