Parkeringsböter med fel fordonsfabrikat

Hej Lawline

Jag har fått en Pbot där fel bilmärke är angett. Det är rätt reg nr och foto är taget. Är det en giltig bot då?

Kan jag ignorera den eller måste jag överklaga om de inte är giltig.

MVH

/Micke

Lawline svarar

Hej!

Om det rör sig om en parkeringsanmärkning som du har fått på gatumark är den ogiltig även om bilen är fotad. Om det kommer en påminnelse måste du betala och sedan överklaga men sannolikt kommer ingen påminnelse.

Om det rör sig om en kontrollavgift som du har fått på tomtmark så är den vanligaste uppfattningen att felet inte gör kontrollavgiften ogiltig. Anledningen till att parkeringsvakterna uppger bilmärke på en kontrollavgift var tidigare att inga foton togs. Att bilmärket passade ihop med registreringsnumret var då ett sätt att kontrollera att det inte blev fel registreringsnummer och därmed fel ägare som drabbades av kontrollavgiften. Även här kan det dock vara värt att vänta på en påminnelse som skickas hem. Det kan hända att boten automatiskt tas bort av parkeringsbolagets system för att fabrikat och registreringsnummer inte passar ihop. Det är inte heller omöjligt att parkeringsbolaget tar bort kontrollavgiften om du klagar med hänvisning till att du inte äger någon bil av det fabrikat som de har lappat. Men min uppfattning är att kontrollavgiften är giltigt trots fel bilmärke.

Första påminnelsen som skickas är i båda fallen avgiftsfri inom Sverige.

Vänlig hälsning

Gustaf LidegranRådgivare