FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/12/2008

Försäljning av samägd fastighet.

Hej, Jag, min bror och min syster äger tillsammans ett fritidshus. Nu vill min bror att vi ska köpa ut honom från ägandet. Två marknadsvärderingar har gjorts av mäklare och de hamnade en bit ifrån varann, men min bror vill ha ut mer än vad värderingarna visade. Vad händer om vi inte kan komma överens? Är god man och exekutiv auktion det enda som återstår? Kan vi vara med och bjuda vid en sådan auktion? Vi vill ha huset kvar men riskerar vi vid en auktion att någon med fet plånbok bjuder över oss och huset säljs till denne? Kan man antaga att huset säljs billigare vid en exekutiv auktion än vid en "vanlig" försäljning via mäklare och annonsering. Mvh Perra

Lawline svarar

Hej! Du och dina syskon omfattas av lag (1904:48 s.1) om samäganderätt. Enligt 6 § har din bror rätt att begära att huset bjuds ut till offentlig auktion, såvida ni inte avtalat annat. Du och din syster kan vara med i budgivningen som alla andra, men risken finns naturligtvis att någon annan bjuder över er. För närvarande är dock bostadsmarkanden på nedgång vilket kanske kan gynna er. Det torde inte vara orimligt att anta att köpeskillingen blir lägre vid offentlig auktion än om fastigheten säljs via mäklare. Detta skulle isåfall bero på mäklarnas marknadsföring av objekten. MVH
Jon ÖstremRådgivare