FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/10/2008

Somnade framför ratten - vårdslöshet i trafik

run 8a tiden i morse var jag påväg till ett möte 6 mil från min bostad. Påvägen dit slummrar jag till en mkt kort stund bakom ratten och jag hamnar utanför asfaltkanten kom ner i diket men klrde vidare och tog mig upp igen på vägen. Jag träffade en soptunna men inget annat. bilen fick lite stryk (3 bucklor och en backspegel gick åt) Därefter parkerade jag på en parkering längre fram och strax därefter såg jag en polisbil jag dumt nog vinkade in. Jag berättar vad som hände och dom anmälde mig för VÅRDSLÖSHET I TRAFIKEN. Det jag undrar över är om jag kommer att bli fälld då ingen person var i närheten eller dylikt. Och om man får ut på försäkringen gällande bilen om man blir dömd för vårdslöshet i trafiken?

Lawline svarar

Hej! Huruvida Du kommer att bli dömd för brottet eller inte är såklart omöjligt för mig att svara på men jag ska utveckla omständigheterna. Det faktum att det inte var någon person i närheten eller liknande hindrar inte att Du kan bli fälld för vårdslöshet i trafik i enlighet med Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (Trafikbrottslagen), se https://lagen.nu/1951:649 . För att ansvar för vårdslöshet i trafik enligt 1 § trafikbrottslagen skall kunna ådömas någon krävs att denne i väsentlig mån har brustit i den omsorg och varsamhet som krävs till förekommande av trafikolycka. I förarbetena till trafikbrottslagen framgår att ansvar för vårdslöshet i trafik skall förbehållas sådana beteenden som kan betecknas som vårdslösa i egentlig mening och främst sådana fall då trafikanten har gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande. Med andra ord så är det inte uteslutet att Du kan bli fälld, men förarbetena uttrycker ett visst fokus på de som uppsåtligen varit vårdslösa i trafiken. Kan nämna att om det varit andra personer närvarande som hade riskerat att skadas eller faktiskt skadats så hade Du kunnat dömas för vårdslöshet i trafiken och t.ex. framkallande av fara eller vållande till kroppsskada. Då det gäller Din försäkring och om Du kommer få ut pengar för skadorna på bilen så beror det helt och hållet på hur Din försäkring är utformad. De flesta bilförsäkringar som jag har studerat har bestämmelser i försäkringsvillkoren för att avslå eller begränsa ersättningen som försäkringstagaren kan få ut, om man anses ha förorsakat försäkringsfallet. Det vanligaste är att om man anses ha förorsakat försäkringsfallet av grov oaktsamhet eller genom grovt äventyrande av trafiksäkerheten så förbehåller sig försäkringsbolaget rätten att avslå eller sätta ned ersättningen. Vid bedömning om man har agerat grovt oaktsamt så hittar jag inget som tyder på att detta beror på huruvida man blir dömd i rätten eller inte utan bedömningen görs utifrån hur mycket Ditt handlande varit av avgörande betydelse och eventuellt uppsåt. Jag har däremot svårt att se att en fällande dom i rätten för vårdslöshet i trafik, av normalgraden eller grov, skulle vara till ens fördel när bedömningen skall ske. Mvh
Ida ForssRådgivare