FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/04/2006

Förtal

Jag har nyligen avtjänat ett tvåårigt fängelsestraff för misshandel och det har kommit till min kännedom att flickvännen till den person jag misshandlat har för att hämnas på mig kopierat upp en massa exemplar av tingsrättsdomen där mitt mål avhandlas. Hon har delat ut kopior av domen till sina vänner, klistrat upp sidor ur domen på anslagstavlor på orten där jag bor med mina personuppgifter synliga för allmännhetens beskådande. Vidare har hon skickat domslutet per post till alla hyresgäster som bor i min portuppgång. Det har resulterat i att grannarna har slutat hälsa på mig och en dag när jag kom hem från jobbet hade någon klottrat texten "kåkfarare" på min lägenhetsdörr. Vilka rättigheter har jag i denna situation och hur bör jag handla?

Lawline svarar

Hej, Sättet som flickvännen till personen du tidigare misshandlat förfarit på förefaller överensstämma med brottet förtal, 5:1 Brottsbalken (1962:700). Förtal är ett ärekränkningsbrott. Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne (alltså dig) för andras missaktning gör sig skyldig till förtal. Om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att hon lämnade uppgifterna och hon kan visa att de är sanna undgår hon ansvar. Enligt min bedömning bör dock hennes förfarande ses som oförsvarligt. Du går vidare med ditt fall genom en polisanmälan till att börja med. När det sedan kommer till åtal är det ditt beslut om du vill åtala eftersom brottet förtal är ett så kallat målsägandebrott, där inte åklagaren utan endast målsäganden får väcka talan, 5:5 Brottsbalken. Lycka till! Hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare