FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/12/2008

Straff för osann försäkran

Vari består brottet i att på läkarundersökningen vid 45-årskollen till körkort till lastbil. kryssa i felaktiga uppgifter avs. hälsan och på frågor undanhålla väsentliga uppgifter i detta avs.

Blanketten skall ju undertecknas på heder och samvete och skickas till länstyrelsen för beslut.

I den mån denna kontrolleras är det väl någon form av osant intygande? mened? starff för detta är väl fängelse om jag inte missminner mig?

Mvh.

Lawline svarar

Hej,

Brottet skulle inte klassificeras som osant intygande. Det uppfyller snarare rekvisiten för brottet osann försäkran i Brottsbalken 15 kap. 10 § (https://lagen.nu/1962:700). För detta brott kan dömas till fängelse högst sex månader eller om brottet är grovt, 2 år. Dock är det i svensk rättspraxis sällsynt med fängelse för denna typ av brott. Speciellt när det gäller lindrigare former av osann försäkran som i ditt fall. Dagsböter är det mest troliga alternativet.

Med vänlig hälsning,

Alexandru MilerRådgivare