FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/11/2008

Fel i varan vid konsumentköp

Vad gäller vid reklamation av klockarmband? Köpte en armbandsklocka för 3 månader sedan, nu har armbandet gått sönder, en sprint har lossnat. Säljaren (butiken) hävdar att deras garanti endast täcker urverk, jag hävdar att man aldrig kan förhandla bort konsumentköplagen. De första 6 månaderna ligger väl bevisbördan på säljaren? De hävda att jag varit slarvig med klockan, vilket inte är fallet. Vem ska betala reparationen?

Lawline svarar

Hej Tack för din fråga. Enligt Konsumentköplagens (KKöpL) § 3, som du finner https://lagen.nu/1990:932 gäller inte avtalsvillkor, som i jämförelse med bestämmelserna i KKöpL är till nackdel för köparen. Sådana är därmed utan verkan mot denne, om inte annat anges i KKöpL. Vad gäller den sexmånaders frist som du nämner så finns den i KKöpL § 20a. Enligt den paragrafen ska man utgå ifrån att om ett fel visar sig inom sex månader efter att konsumenten har fått varan i sin hand, ska felet anses ha funnits där vid köpet om ”inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art”. Av de uppgifter som du har lämnat är det inte helt orimligt att anta att armbandet var defekt redan när du köpte det. Enligt KKöpL §28 kan du har rätt till ersättning om säljaren inte vill avhjälpa felet samt att kostnaden för att avhjälpa felet inte är för stor i förhållande till det värde som klockans armband representerar. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo