FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/11/2008

Vilket straff?

Hej, Min vän har tragiskt nog begått stöld. Varan uppgick till 5000 kr. Har aldrig tidigare varit med i belastningsregistret, eller fått någon betalningsanmärkning. Hans inkomst förra året uppgick till 370 000 kr. Han har även erkänt sig skyldig till brottet. Vad kan ett lämpligt straff vara? Hur stora böter kan det bli? Jättetacksam för svar.

Lawline svarar

Hej Tack för din fråga. Din vän kan ha gjort sig skyldig till stöld för vilket straffet är fängelse i upp till två år enligt Brottsbalken som du hittar https://lagen.nu/1962:700#K8. Det är alltid svårt att förutse en påföljd och det är ännu svårare när jag som i det här fallet inte känner till alla detaljer. Det är inte helt omöjligt att din vän riskerar inte bara böter utan även ett fängelsestraff eller en villkorlig dom. Den omständigheten att din vän är ostraffad sen tidigare talar för att en villkorlig dom är troligare än fängelse. Vad gäller ett eventuellt bötesstraff finns det olika typer av böter som beräknas på olika sätt vilket gör att jag måste känna till fler omständigheter för att ens kunna börja spekulera om vilken total bötessumma som eventuellt skulle kunna bli aktuell. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare