FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/06/2006

Preskriptionstid för urkundsförfalskning

Vad gäller när det handlar om preskriptionstid för urkundsförfalskning? Om någon t.ex. gör en flyttanmälan i mitt namn.

Lawline svarar

Bestämmelserna om åtalspreskription, som återfinns i 35 kap. Brottsbalken (se http://lagen.nu/1962:700#K35), anger den tid inom vilken en misstänkt måste ha häktats eller åtalats för att kunna ådömas påföljd för ett visst brott. Preskriptionstiden anges i år och räknas från den dag det aktuella brottet fullbordades till och med dag som har samma datum som denna (35 kap. 1 och 4 §§ Brottsbalken). Att brottet fullbordats innefattar i detta sammanhang även fullbordan av förberedelse-, stämplings- och försöksbrott. Åtalspreskriptionens konstruktion har gjorts avhängig den aktuella brottstypens straffskala; det straff som högst kan följa på brottet är bestämmande för preskriptionstidens längd. Följaktligen föreskrivs i 35 kap. 1 § 1 st. 1-5 mom. Brottsbalken olika preskriptionstider för t.ex. brott med ett maxstraff om ett års fängelse respektive brott med livstids fängelse i straffskalan. Av bestämmelserna i 35 kap. 1 § Brottsbalken kan en grundregel för åtalspreskriptionens längd utläsas: desto svårare straffskala som föreskrivits för ett brott, desto längre preskriptionstid gäller för brottet. För att kunna avgöra vilken preskriptionstid som gäller för ett fall av urkundsförfalskning måste alltså brottets straffskala beaktas. Urkundsförfalskning är en gradindelad brottstyp, med vilket menas att det finns en särskild straffskala stadgad för ringa fall, normalgraden av respektive grova fall av urkundsförfalskning (14 kap. 1-3 §§ Brottsbalken, se http://lagen.nu/1962:700#K14). I din fråga skriver du endast ”urkundsförfalskning”. Jag antager att din fråga därmed avser normalgraden av urkundsförfalskning (de båda andra graderna av brottstypen heter ”förvanskning av urkund” respektive ”grov urkundsförfalskning”). Nedan anges dock, för tydlighets skull, preskriptionstiden för samtliga tre grader av urkundsförfalskning. Ringa fall av urkundsförfalskning, som i lagtexten benämns ”förvanskning av urkund”, har ett maximistraff om 6 månaders fängelse (14 kap. 2 § 1 st. Brottsbalken). Preskriptionstiden för denna brottstyp är följaktligen två år (35 kap. 1 § 1 st. 1 mom. Brottsbalken). I brottsbeskrivningen för urkundsförfalskning av normalgraden (se här) anges att maximistraffet är fängelse i högst två år (14 kap. 1 § 1 st. Brottsbalken). Detta ger vid handen att ett fall av urkundsförfalskning preskriberas fem år efter den dag då brottet fullbordades (35 kap. 1 § 1 st. 2 mom. Brottsbalken). Grov urkundsförfalskning har en strängare straffskala än de tidigare nämnda; det maximala straffet för detta brott är högst 6 års fängelse (14 kap. 3 § 1 st. Brottsbalken). Preskriptionstiden kan därmed bestämmas till 10 år (35 kap. 1 § 1 st. 3 mom. Brottsbalken). Det kortfattade svaret på din fråga blir således att preskriptionstiden för urkundsförfalskning är fem år. Utifall att det handlar om ett ringa brott gäller dock en kortare preskriptionstid om två år. Om det istället är fråga ett grovt fall, preskriberas brottet först efter tio år. Notera: I undantagsfall, t.ex. vid i anledning av högmålsbrott (18 kap. 2 § Brottsbalken), kan maximistraffet för ett visst begånget brott överskrida den normala och för brottstypen angivna straffskalan. Under sådana omständigheter grundas preskriptionstidens längd på det högre angivna maximistraffet.
Marcus BerglieRådgivare