Indrivning av skuld när gäldenären är oanträffbar

Har hyrt ut mitt hus privat. Hyresgästen har sagt upp kontraktet och avflyttat med en hyresskuld till mig på ca. 15000:-.

Hyresgästen har gjort sig oanträffbar och inte uppgivit sin nya adress.

Hur kan jag som privatperson driva in skulden eller skall jag stämma för bedrägeri ?

Lawline svarar

Hej,

Att stämma för bedrägeri är inte aktuellt i ditt fall. Det första jag skulle rekommendera dig att göra är att vända dig till kronofogdemyndigheten, http://www.kronofogden.se/, för att fastställa skulden. Efter att du har en fastställd fordran kan du nämligen få deras hjälp att driva in fordringen. Detta gör du genom att ansöka om betalningsföreläggande, som regleras i lagen om betalningsföreläggande och handräckning, https://lagen.nu/1990:746, och vilket kostar c:a 300 kr. I din ansökan anger du beloppet, den dröjsmålsränta du kräver samt förfallodagen. Du ska även ange grunden för ditt krav. Till saken hör att du även väntas ange din hyresgästs personnummer och adress. Eftersom att denne verkar ha flyttat och inte har lämnat sin nya adress, gör du bäst i att vända dig till folkbokföringen. Alla som flyttar i Sverige ska nämligen anmäla sin nya adress till folkbokföringen, som du når via skatteverkets hemsida, http://www.skatteverket.se/4.18e1b10334ebe8bc800039.html.

T.ex. kan du genom att ange personnummer på den du söker på telefon, få dennes nya adress faxat till dig så här:

* Ring servicetelefonen 020-567 000.

* Välj direktval 8101.

* Knappa in ditt faxnummer.

* Ange personnummer med tio siffror, max åtta stycken.

* Svar kommer till din fax inom 15 minuter efter samtal.

* Svar skickas måndag till torsdag 8.00-18.00, fredag 8.00 till 16.00. Frågor som kommer in på annan tid (18:00 - 08:00) besvaras följande vardag.

Skulle du ändå inte få fram den nya adressen kan du, när du skickar in din ansökan om betalningsföreläggande, ange din hyresgästs senast kända adress och lämna det till kronofogden att lokalisera denne.

Din hyresgäst får då ett föreläggande att betala hemskickat till sig. Denne kan välja att betala eller att bestrida fordringen. Gör han ingenting bifalls vanligen ansökan och han riskerar att få en betalningsanmärkning.

Om han inte motsätter sig yrkandet kommer kronofogden att fastställa ditt yrkande i ett utslag. Du har därmed en fastställd skuld. Detta innebär som sagt att du kan få deras hjälp att driva in betalning, s.k. verkställighet. Smidigast är att du ansöker om verkställighet i samband med att du ansöker om betalningsföreläggande. Hela handläggningen oftast snabbare och enklare för dig om du gör på det sättet.

Bestrider din hyresgäst betalningsskyldighet kommer du informeras om detta och för att få in betalning återstår då att du vidhåller ditt yrkande och kräver att målet överlämnas till tingsrätten. Om du vinner i rätten kommer sedan kronofogden att verkställa domen. Det gör de genom att undersöka din hyresgästs tillgångar och därefter eventuellt företa en utmätning.

En process i domstol försenar målet, och är inte lika enkelt och billigt som betalningsföreläggande, men i vanliga fall blir beslutet ändå detsamma.

Blanketter att fylla i när du ska ansöka om betalningsföreläggande hittar du på kronofogdens hemsida. Hoppas svaret varit till hjälp!

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Joanna DrewertRådgivare