FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/11/2008

Reklamation på grund av fel

Hej. Jag köpte en mobil 2006 och garantitiden för den gick ut för 3 månader sen, garantitid 2 år. Problemet med mobilen är att den hade fel från början i att man inte hör den man pratar med så bra. Jag var inne hos återförsäljaren efter ett år och de uppdaterade endast mobilen varav felet gick bort. Nu på senare tid har samma fel uppkommit igen. Kan man fortfarande reklamera mobilen? Mobilen är i bra skick och är inte felanvänd, tappad eller något i den stilen utan detta är ett fel som funnits sen jag köpte den. Reklamationslagen ska väl gälla i detta fallet, 3 år? Tack i förhand.

Lawline svarar

Hej! I 23§ Konsumentköplag (1990:932) finns en reklamationsregel som säger att du måste reklamera inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Om du reklamerar inom två månader efter du märkt felet skall detta alltid ses som tillräckligt snabbt. Den yttre gränsen för reklamation är 3 år från det att du tog emot telefonen. Enligt 20§ KköpL görs bedömningen av fel på telefonen då den överlämnades till dig. Säljaren ansvarar för fel som fanns då men visar sig senare (alltså inom 3 år). Enligt 20§ KköpL är det du som köpare som måste göra det sannolikt att telefonen var felaktig vid överlämnandet. Om det är samma fel nu som tidigare borde det inte vara något problem. Av 22 & 26 §§ KköpL framgår att har du rätt att begära att få felet avhjälpt eller att begära omleverans om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Med vänlig hälsning
Kenneth WallinRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo