FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/12/2008

Påföljd för förskingring

Hej! Jag har precis blivit polisanmäld för förskingring. Jag har haft hand om kassan på mitt jobb. Jag har i många år levt på existensminimum och jag har lånat en del pengar i kassan och hoppats på en ljusning men inte kommit ikapp. Summan på två och ett halvt år har blivit 52 000 kr. Jag sa själv upp mig från jobbet som jag inte ville ha och ringde själv till min chef och sa vad jag hade gjort i desperation. Vad riskerar jag för straff? jag är aldrig dömd för något förut

Lawline svarar

Hej! Brottet förskingring regleras i 10 kapitlet 1 § Brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700#K10 . Det förskingrade beloppet och omständigheterna i övrigt i ditt fall pekar mot att brottet är av normalgraden, d.v.s. påföljden är fängelse i högst två år. Jag kan inte ge dig någon exakt prognos för vad straffet kan bli, men något till vägledning kan dock sägas. I påföljdsbestämningen tar domstolen hänsyn till dels hur allvarligt brottet kan anses vara dels personliga förhållanden. I ditt fall handlar det om ett brott med ett straffvärde som typiskt sett kan tänkas ge ett kortare fängelsestraff. I praxis brukar dock domstolarna vara något försiktiga med fängelsestraff för den typ av gärning du begått. Det brukar i sådana fall snarare bli aktuellt med villkorlig dom förenad med dagsböter. Det kan även tänkas att skadestånd blir aktuellt. I så fall kan du argumentera för att dagsböter inte ska utdömas då det skulle innebära en oskälig ekonomisk börda mot bakgrund av dina begränsade ekonomiska resurser. Du kan även argumentera för en lindrigare bedömning p.g.a. att du handlat i desperation, se 29 kapitlet 1 § 2 stycket BrB. Det är som sagt inte helt enkelt att förutspå vad för påföljd som du kan komma att få. Det finns dock liknande fall där gärningsmannen dömts till villkorlig dom med 40 dagsböter samt skadestånd på ungefär det förskingrade beloppet. Dagsbotens storlek bestäms med ledning i den tilltalades ekonomiska förhållanden, se 25 kapitlet 2 § BrB. Sammanfattningsvis kan således sägas att det i ditt fall finns utrymme att argumentera för att dagsböter inte ska utdömas överhuvud taget med stöd av ett eventuellt skadestånd samt att du handlat i desperation. Om dagsböter ändå kommer ifråga så kan du med stöd av samma argument samt att dina personliga ekonomiska förhållanden är ansträngda hävda att dagsboten ska bestämmas till ett lågt belopp. Du kan läsa mer om olika påföljder och principerna vid bestämmande av påföljd m.m. i kapitel 25 till 35 BrB. Med vänlig hälsning
Emil JohanssonRådgivare