Ansöka om betalningsföreläggande

Hej!

För två år sedan lånade jag pengar till min dåvarande pojkvän för att starta eget företag. Vi har avslutat relationen 6 månader efter det men han lovade att så fort han kommer på fötterna skulle han betala tillbaka lånet.Tyvärr så har han inte gjort det och dessotum har han bytt nr så jag når inte honom. Vad kan jag göra? Kna ja göra något överhuvudtaget eller får skylla mig själv?

Lawline svarar

Hej!

Om förfallodag inte avtalas för en skuld så är den förfallen vid anfordran, d v s du som borgenär har rätt att få betalt när du kräver det. Vägrar gäldenären att betala är det lättaste och billigaste sättet att ansöka om betalningsföreläggande/verkställighet hos Kronofogdemyndigheten. Det krävs att skulden är förfallen till betalning, vilken den i ditt fall tycks vara.

Grundavgiften för ansökan är 600:-. När myndigheten har mottagit din ansökan får gäldenären ett föreläggande att betala via delgivning, vilket innebär att han bevisligen fått del av föreläggandet. Om han sedan skulle bestrida betalningsskyldighet kan du begära att ärendet lämnas över till tingsrätten för handläggning. Om han inte inom viss tid motsätter sig kravet så fastställer Kronofogdemyndigheten skulden och kan därefter hjälpa dig även med verkställigheten. Om gäldenären då inte betalar självmant så gör myndigheten en utmätning hos honom.

Om ärendet överlämnas till tingsrätten p g a att gäldenären bestrider betalningsskyldighet blir det fråga om bevisning. För att du ska få rätt, d v s en dom på att skulden föreligger och kan utkrävas, måste du kunna styrka att du har en reell fordran.

Om tingsrätten genom dom fastställer gäldenärens betalningsskyldighet så kan den verkställas under Kronofogdemyndighetens försorg enligt ovan.

Mer information och ansökningsblanketter hittar du http://kronofogden.se/villfabetalt/villfabetalt.4.7b610ded10741da92fa8000822.html .

Hoppas att du är hjälpt av svaret!

Med vänlig hälsning

Kristina LjungströmRådgivare