FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/05/2006

Omprövning av förvaltningsbeslut

Jag ska ompröva Försäkringskassans beslut angående slutligt bostadsbidrag. Fått återbetala bostadsbidraget pga. Fick studiemedel utbetalt på fel år (höstens studiemedel blev utbetalt året efter, det ena året fick jag utbetalt t.ex. 10 000 kr och året därpå 30 000 kr). Jag fick även en liten kapitalvinst på försäljning. Hur gör jag bäst när jag ska ompröva beslutet?

Lawline svarar

En omprövning skickas till beslutsmyndigheten i skriftlig form. Det räcker med att skriva att du begär en omprövning men du bör även skriva anledningen härför. Det är viktigt att skilja mellan en begäran om omprövning och ett överklagande. Vid en omprövning ber man beslutsmyndigheten att själva se över sitt beslut medan man vid ett överklagande begär att en högre instans ska bedöma i frågan. En omprövning kan enligt huvudregeln endast ske till din fördel. Du kan begära omprövning när som helst och hur många gånger som helst då det till skillnad från överklaganden inte finns några överklagandetider eller dylikt att ta hänsyn till.
Rådgivare