FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt14/11/2008

Skadestånd för olycka i USA

Hej Jag är förlamad sedan 17 år och har just varirt på semester i new york. I new york föll jag ur rullstolen och fick 3 st frakturer på underbenet och jag får ha gips i 2 månader. Anledningen till fallet var en grop i asfalten på trottoaren som hjulet fastnade i. Jag har rättshjälp upp till 120000 kr i försäkringen. Är det möjligt att stämma staden new york för bristande underhåll och kommer 120000 täcka kostnaderna

Lawline svarar

Hej! Det kan finnas en möjlighet att stämma staden New York för dig (under förutsättning att det var staden New York som hade ansvar för underhållet där olyckan skedde). Ett problem är dock att ingen svensk domstol kommer anse sig behörig att ta upp en stämningsansökan till prövning. Domsrätt i detta fall tillkommer domstolarna i USA (i delstaten New York). När en domstol där prövar fallet kommer den med stor sannolikhet tillämpa delstaten New York:s lag, och alltså inte svensk skadeståndsrätt. Om du vill föra en process kommer du alltså behöva göra det i USA och du kommer då att behöva en amerikansk advokat till din hjälp. En amerikansk jurist skulle även på ett bättre sätt kunna bedöma dina möjligheter till framgång i en eventuell process. För att komma i kontakt med en amerikansk advokat rekommenderar jag att du vänder dig till någon av de större svenska advokatbyråerna, som förhoppningsvis kan förmedla en kontakt alternativt sköta ärendet åt dig. Vad gäller frågan om kostnaderna för förfarandet täcks av din rättshjälp är detta beroende på hur villkoren i försäkringen är utformade. Om så är fallet eller ej bör försäkringsbolaget kunna svara på, detta är också något som den svenska advokatbyrån kan hjälpa dig med. Advokatbyrån kan även uppskatta om 120 000 kr är tillräckligt. Här skall dock observeras att när det gäller den amerikanske advokaten så är det i USA, i skadeståndsmål, vanligt att advokater tar betalt via provision (contingent fee) på skadeståndet eller vad som erhållits vid förlikning, istället för timersättning. Det innebär att om du i ett sådant fall skulle förlora målet så kommer advokaten inte att ta något betalt. Med vänlig hälsning
Erik SvenssonRådgivare