FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/10/2008

Kränkande SMS

Hej jag fick per sms ett kränkande meddelande,bla att jag är en "tjuv fan" detta är från min dotters före dettafästeman. Hur skall jag hantera detta?r

Lawline svarar

Hej! Regler om ärekränkning såsom förtal eller förolämpning finner Du i brottsbalkens 5 kap, se https://lagen.nu/1962:700#A3 . Huruvida det är befogat att gå vidare med ärendet är för mig omöjligt att säga men generellt kan man säga att det är relativt svårt att få till stånd en fällande dom för förtal (se 1 & 2 §§) då det krävs tämligen stark bevisning som exempelvis styrker att det verkligen är personen ifråga som skickat meddelandet och att det var ämnat att skada Dig. Ska det rubriceras som grovt förtal så ska det antingen ha spridits till ett större antal personer eller riskerat att spridas. Det är något lättare att få till stånd en fällande dom för förolämpning (se 3 §), även här finns det en normal grad och en grövre. Självklart måste Du inleda processen med att göra en polisanmälan om händelsen. Då har du dessutom möjlighet att ställa ytterligare frågor om hur du kan gå vidare. Med vänlig hälsning,
Ida ForssRådgivare