Lawline svarar
Då du som privatperson köper en lös sak är konsumentköplagen tillämplig. Denna lag är indispositiv och kan således inte avtalas bort om inte en eventuell klausul i ert avtal skulle vara för dig mer fördelaktigt än vad lagen säger (1,3§§ KköpL) som du kan läsa https://lagen.nu/1990:932. Då en kund köper en vara av en näringsidkare övergår den så kallade risken för varan, och därmed även ansvaret för eventuella fel i varan som uppkommit efter denna punkt (8§ KköpL). Säljaren ansvarar därför för fel som fanns från början även om de upptäcks först efter att du som kund haft varan ett tag. Här finns det även en presumtion som bör hjälpa dig som säger att ett fel som visar sig inom sex månader anses ha funnits från början om inte annat visas (20,20§§ KköpL). Det betyder att det är säljaren som måste bevisa att det skulle handla om ett fel för vilket du ska bekosta reparationen. Enligt lagen bör du därför få din mobil reparerad gratis men när säljaren nu hävdar att felet beror på en fuktskada som du orsakat är det givetvis ord mot ord.
Hoppas det löser sig för din del och hör gärna av dig igen om du har fler funderingar.
Vänligen,