FrågaKÖPRÄTTÖvrigt03/10/2008

Avhjälpande av fel i mobiltelefon

Hej! Har haft min 4 mån gamla mobiltelefon på reparation hos Telia ombud. Den har alltid varit lite konstig att ladda men nu gick det inte allas längre. De hävdar att reparation inte täcks av garanti pga av fuktskada. Felet har ju alltid funnits på telefonen. Hur skall jag göra för att få den reparerad eller utbytt?

Lawline svarar

Då du som privatperson köper en lös sak är konsumentköplagen tillämplig. Denna lag är indispositiv och kan således inte avtalas bort om inte en eventuell klausul i ert avtal skulle vara för dig mer fördelaktigt än vad lagen säger (1,3§§ KköpL) som du kan läsa https://lagen.nu/1990:932. Då en kund köper en vara av en näringsidkare övergår den så kallade risken för varan, och därmed även ansvaret för eventuella fel i varan som uppkommit efter denna punkt (8§ KköpL). Säljaren ansvarar därför för fel som fanns från början även om de upptäcks först efter att du som kund haft varan ett tag. Här finns det även en presumtion som bör hjälpa dig som säger att ett fel som visar sig inom sex månader anses ha funnits från början om inte annat visas (20,20§§ KköpL). Det betyder att det är säljaren som måste bevisa att det skulle handla om ett fel för vilket du ska bekosta reparationen. Enligt lagen bör du därför få din mobil reparerad gratis men när säljaren nu hävdar att felet beror på en fuktskada som du orsakat är det givetvis ord mot ord. Hoppas det löser sig för din del och hör gärna av dig igen om du har fler funderingar. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo