FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/09/2008

Nödvärnsrätt vid olaga frihetsberövande

Hur får man freda sig vid olaga frihetsberövande? Får man anta att ens liv är hotat?

Lawline svarar

Hej, Det är svårt att säga exakt hur mycket våld som får användas i en situation som du beskriver. En bedömning från fall till fall måste göras. Juridiskt sett kan man inte tala om en rätt att anta att hot för ens liv föreligger, detta utgör heller inte ett krav för att nödvärnsrätt ska föreligga. Enligt gällande lagstiftning (BrB 24:1) föreligger rätt till nödvärn vid bl.a. ett påbörjat brottsligt angrepp mot person eller egendom. Ett påbörjat olaga frihetsberövande är definitivt ett brottsligt angrepp mot person. Lagen är i själva verket ganska tydlig, den mängd våld eller hot om våld som den som brukar nödvärn får använda, skall stå i proportion till hotet/våldet den hotade utsätts för. Den hotade får inte bruka våld så allvarligt att det måste anses vara uppenbart oförsvarligt. I vissa fall kan någon som använt sig av uppenbart oförsvarligt våld ändå gå fri från straff. Enligt Brottsbalken 24:6 skall man gå fri från ansvar "om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig." Enl. praxis kan det föreligga en sådan situation när man har blivigt allvarligt provocerad och befinner sig i en väldigt utsatt situation. Detta brukar kallas nödvärnsexcess. Vänligen
Alexandru MilerRådgivare