Bild publicerad utan fotografens tillstånd

Hej!

Idag har en ganska stor dagstidning publicerat en bild, som jag gjorde för något år sedan, utan mitt tillstånd.

Bilden användes som en affisch och det är inte ett foto på affischen som tryckts utan det är bilden som har tagits rakt av.

Det jag nu undrar är om det finns någon speciell paragraf som tillåter tidningar att trycka bilder utan tillstånd eller något annat som gör att de kan kringgå lagen?

Om de inte har tillåtelse, hur går jag lättast vidare med ärendet? Jag vill helst slippa egna kostnader men ändå markera att det inte är okej.

Lawline svarar

Hej,

nej det finns inget undantag som gör att tidningen får publicera din bild utan till tillåtelse, inte om hela bilden är publicerad i obearbetad form (det vill säga om den inte är så förändrad att den kan anses vara ett nytt och självständigt verk, se Upphovsrättslagen 4 § ( https://lagen.nu/1960:729#P4 ).

Du kan meddela tidningen om att du känner till dina rättigheter, att du vet att de har gjort fel (det vet de säkert själva också), föreslå att de kan få köpa bilden av dig och berätta att du annars kommer att gå vidare till domstol. En civilprocess om ersättningsanspråk behöver du inte betala om du vinner den. Upphovsrättsbrott kan åtalas av åklagare om du som målsägande anmäler brottet, inte heller då behöver du givetvis stå för några kostnader. Se vidare kap 7 Upphovsrättslagen.

Mvh

Miranda BergRådgivare