FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/06/2009

Förtal av anställd

Hej! Jag har råkat ut för kränkande yttrande från min chef. Jag råkade helt enkelt glömma bort att jag skulle jobba en dag så jag gick aldrig dit. Min chef och arbetskamrater blev jätteoroliga så dom började ringa massor av gånger hem till mig och till min mobil. Jag var inte hemma och min mobil hade jag inte med mig. När jag senare på dagen kom hem så ringde min gammla mamma och var jätteorolig för att min chef hade ringt och frågat om dom visste vart jag var och även sagt att han nog skulle få lov att kontakta polisen för att komma in genom dörren. Under tiden har min chef varit hem till mig och knackat på min dörr och kikat in genom fönstren. Han har även varit in till min granne och ställt frågor om mitt privatliv. När jag senare samma dag kommer hem så ringer jag till dom på jobbet och talar om att det inte var någon fara och att jag helt enkelt glömt att gå till jobbet. Jag jobbar på väldigt oregelbundna tider. Senare samma dag ringer min chef på min mobil och är väldigt upprörd. Jag bad om ursäkt att jag inte kommit till jobbet och att sa att jag var på affärn och handlade just när han ringde. Han säger att han misstänker att jag hade gått hem från jobbet kvällen före och TAGIT TILL FLASKAN! Och att jag var så berusad att jag inte kunde gå till jobbet!! Han säger även att han tycker att jag TRACKLAT AV MER OCH MER på slutet och att det syns på hela mig. Ingen annan på jobbet har alla fall märkt att jag tracklat av. Inte jag heller. detta med att han tror att jag dricker för mycket har han sagt åt dom andra på jobbet så nu tycks nästan alla tro att jag är alkoholist! Det känns jättejobbigt. Jag blev mycket arg och sårad av vad han sade i mobilen åt mig. För att inte säga chockad! Måste här få fråga om det är rätt och riktigt av en chef att göra och säga så här? Får en chef säga så åt en anställd? Är det chefens uppgift att gå hem till anställda och deras grannar om man inte kommer till jobbet? Vad kan jag göra nu?

Lawline svarar

Hej! Det din chef har sagt till dina kollegor kan vara att se som förtal enligt brottsbalken 5 kap 1 §, se https://lagen.nu/1962:700. Din chef har inför andra utpekat dig som klandervärd i ditt levnadssätt genom att påstå att du är alkolist. Om din chef kan visa att uppgifterna är sanna eller att han hade skälig grund att tro det är det inte längre fråga om förtal. För att nå framgång i en rättegång krävs ju dock att du kan bevisa att din chef förtalat dig, exempelvis genom att dina kollegor ställer upp och vittnar till din fördel etc. Din chefs uttalande till dig om att han anser att du är alkolist är dock inte förtal (då det för förtal krävs att man säger uppgiften till andra) utan förolämpning, enligt brottsbalken 5 kap. 3 §, se https://lagen.nu/1962:700. Denna § är dock subsidiär till förtal, vilket innebär att den alltså endast blir aktuell om din chef inte kan dömas för förtal. Lycka till! Mvh
Frida HenkowRådgivare