Ingår en genom skenavtal såld bil i köparens konkurs?

Jag köpte en bil och ställde den på min far. Nu kanske han går i konkurs. Hur ska jag skriva överlåtelsen / skriva kontrakt med honom nu, så att konkursen inte stjäl min bil?

Jag kan visa att jag tog ut pengarna från mitt konto, förra ägaren vet dessutom vem som köpte bilen. Den står i mitt garage.

Lawline svarar

Huvudregeln vid konkurser är att konkursförvaltaren skall se till att dra in den egendom som tillhörde gäldenären vid konkursutbrottet. Det innebär att det förmodligen är svårt att hindra att bilen dras med i en eventuell konkurs, om din far står som ägare till den.

Vad gäller förhållandet att din far inte fått besittning över bilen så kan förvaltaren kräva att ofullgångna avtal fullgörs, han har samma position och behörighet som gäldenären (din far) själv hade före konkursen.

Att överlåta bilen tillbaks till dig blir också svårt p g a reglerna om återvinning i konkurslagen. De innebär i korthet att överlåtelser som ägt rum innan konkursen kan krävas åter till konkursboet under vissa omständigheter. Att "göra sig av med" egendom till närstående är i hög grad en sådan omständighet.

Möjligen skulle du istället kunna försöka möta konkursförvaltarens eventuella krav med bevisning om att den första överlåtelsen skedde genom ett skenavtal men det kan vara svårt.

Konkurslagen hittar du http://lagen.nu/1987:672

Sara EdströmRådgivare