FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt22/09/2008

Gåva utomlands

Jag kommer att få ett konto utomlands med flera miljoner på från en nära släkting, alltså en gåva. Jag undrar hur man ska göra och vad man måste göra gentemot våra svenska myndigheter, måste man anmäla en gåva? Jag vill ju kunna använda mina pengar!

Lawline svarar

Hej, gåvoskatten är avskaffad i Sverige varför gåvor numera kan ges utan beskattning. Då även förmögenhetsskatten är avskaffad behöver du heller inte deklarera din förmögenhet för svenska myndigheter. Om du emellertid avser att föra pengarna tillbaka till Sverige har banken en anmälningsplikt enligt lagen om anmälningsplikt avseende viss finansiell verksamhet. Det finns således ingen personlig anmälningsplikt gentemot svenska myndigheter för dig. Hur lagstiftningen ser ut i det landet du kommer att erhålla gåvan kan jag dessvärre inte besvara då jag inte känner till landet ifråga. Du bör därför kontakta den banken där pengarna skall sättas in för att undersöka fråga. Med vänlig hälsning,
Ola DavidssonRådgivare