FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/09/2008

Bevisning vid brott på Internet

för två dagar sen som en blixt från klar himmel ringer en polis till mig och säger att jag har en anmälan emot mig och jag är kallad till förhör. när jag kommer på förhöret får jag veta att jag blivit anmäld för olaga hot via internet på en sida där man kan lämna kommentarer på dennes hemsida och att IP adressen är spårad till mig. mannen i fråga bor över hundra mil bort ifrån min hemstad och är ingen jag känner igen varken från verkliga livet eller de bilder jag fick se av honom. När jag fick detta hot uppläst som han då anmält plus de smädesler som skrivits mot hans etniska bakgrund blev jag först och främst äcklad av hur nån kunnat uttrycka sig så då jag själv är väldigt anti mot rasism och har måna vänner som är invandrare, adopterade eller som har föräldrar av etnisk härkomst vilket jag också förklarade för förhörsledaren. jag förklarade även att jag har väldigt stor kompiskrets som ofta kommer själva eller i grupp och som hälsar på, som ofta sitter längre stunder vid min dator. jag kan inte neka till att hoten skrevs på min dator men bedyrade så gott jag kunde att det absolut inte var jag som skrev dem. hur stor är chansen att jag blir oskyldigt fälld för detta och vad kan jag få för straff?

Lawline svarar

Hej! Om det enda polisen vet är att hoten och smädelserna har skrivits från din dator vid ett tillfälle kommer saken inte att gå till åtal och att du skulle blir fälld på en sådan utredning bedömer jag som fullkomligt uteslutet. Det är åklagaren som måste bevisa att du skrev meddelandet inte du som måste bevisa att du inte skrev det. Vilket straff som följer på en sådan gärning är svårt att säga utan att veta bakgrunden och omfattningen men villkorlig dom och böter är troligt för någon som tidigare är ostraffad, eventuellt kan påföljden istället bli samhällstjänst. Med vänlig hälsning,
Gustaf LidegranRådgivare