FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/11/2008

Återgång av en bytesaffär?

Hejsan sitter o letar bland alla miljoner lagar här. Jag har ett litet dilemma jag bytte till mig en jacka på auktionssajten blocket. Och nu vill den jag bytte jackan med byta tillbax är det lagligt? man kan ju inte svara på en auktion och sen byta tillbax. eller? mvh

Lawline svarar

Hej! Din fråga regleras av köplagen, se https://lagen.nu/1990:931. Ett byte motsvarar ett juridisk bindande förvärv av jackan. Detta innebär att ingen av er som huvudregel kan kräva att bytet skall återgå efter det att transaktionen genomförts. Däremot tillämpas köplagen, se KöpL 1§, även vad gäller bytesaffärer. KöpL regler ger för handen att om den ena jackan är behäftad med fel,se KöpL 17-19§§, kan personen som bytt till sig jackan kräva exempelvis att du avhjälper denna brist, se KöpL 34-35§§. Om det visar sig att du begått ett väsentligt avtalsbrott har personen som du bytt jacka med rätt att häva hela bytet, men detta förutsätter att du insett eller bort inse att du begått ett avtalsbrott som varit väsentligt för "köparen", se KöpL 39 §. Primärt gäller givetvis att ett genomfört byte skall bestå, personen du bytt jacka med måste kunna påvisa det ovan nämda nämligen att fel föreligger etc. Hoppas du är nöjd med svaret! Med vänlig hälsning
Jonatan KirkhoffRådgivare