FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/12/2008

Återkallande av körkort

Hej Fått ett strafföreläggande för olovlig körning, grovt brott efter att kört bil när körkortet var återkallat pga. fortkörning. Kan det vara värt att bestrida och gå till domstol då jag bara körde på egen tomt ca 50m? Eller spelar det ingen roll hur långt man kört?Tar man hänsyn tll att jag vid tillfället ångrade körningen och vände bilen innan polisen dök upp? - Om jag godkänner strafföreläggandet kommer då Länstyrelsen att återkalla körkortet ytterligare utan att jag fått gett min förklaring, går deras beslut att överklaga?

Lawline svarar

Hej, De grunder som du uppger för att bestrida strafförläggandet; att du körde på egen tomt, eller det faktum att du ångrade dig och vände innan polisen var närvarande, är inte omsändigheter som rätten vid tillämpning av trafikbrottslagen tar hänsyn till. Det är irrelevant hur långt du körde. Lagen finner du http://lagen.nu/1951:649. Efter att spärrtiden för körkortet har gått ut, det vill säga från tidigare förseelse, kommer länsstyrelsen, då du ansöker om nytt körkort göra en utredning. Utredningen syftar till att klargöra om det föreligger några hinder för att åter bevilja dig körkort. Länsstyrelsen har då rätt att inhämta uppgifter från bland annat polisen. Din olovliga körning kommer då beaktas till din nackdel. Det är dock inte säkert att länsstyrelsen per automatik förlänger spärrtiden. Bestämmelser som reglerar området finner du http://lagen.nu/1998:488. Länsstyrelsens beslut kan du överklaga till länsrätten, genom att sända ditt överklagande till länsstyrelsen. Med vänlig hälsning,
John HerrmanRådgivare