FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/10/2008

Hastighetsbegränsningen höjd efter rapportering

Trafikfråga:Är det möjligt att reducera en hastighetsöverträdelse med 10km/t på motorväg(aktuell sträcka Uppsala-Gävle)?Sträckan var 110km/t i Aug,idag är den 120km/t samma vägsträcka.Ingen förändring av väg eller omgivning sen tidigare fartbegränsning. Måste man ha försvarare för sådan ändring om det går eller räcker det att mangör en skriftlig komplettering?

Lawline svarar

Hej! Om det finns en dom som inte längre kan överklagas eller om böterna är godkända genom underskrift eller inbetalning är ärendet slutbehandlat. Någon ändring är i ett sådant fall inte aktuell för att bestämmelserna har ändrats. Något mer osäker skulle situationen kunna bli om reglerna ändrades efter hastighetsöverträdelsen men innan domstolsförhandlingen. Det finns en bestämmelse som säger att när något avkriminaliseras ska straff inte utdömas för händelser som inträffade innan avkriminaliseringen men som ännu ej är avslutade, om det inte finns särskilda skäl till att ändå döma ut straff. Du är inte den första som har kommit på idén att pröva en äldre trafikförseelse mot nya regler utan Högsta domstolen har prövat en parkeringsanmärkning där reglerna ändrades mycket kort tid efter händelsen. Domstolen uttalade i det fallet att trafikföreskrifter i allmänhet måste prövas mot de regler som gällde vid rapporteringen och inte mot senare regler. Överfört till hastighetsöverträdelsen innebär det att alla hastighetsöverträdelser prövas mot den hastighet som gällde vid kontrollen så inte ens om målet ännu ej är avgjort kan du dra av 10 km/h från hastighetsöverträdelsen. Aktuellt lagrum är Lag om införande av brottsbalken 5 § som du kan läsa https://lagen.nu/1964:163#P5S2 . Rättsfallet har fått beteckningen NJA 2008 s 637 och det kan du läsa https://lagen.nu/dom/nja/2008s637 . Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare