FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/10/2008

Påföljdsval vid olovlig körning

Hej. Jag gör skolarbete om olika lagbrott ang. körning och undrar nu vad straffet är för att ha kört bil utan körkort vid 18-års ålder?

Lawline svarar

Hej, Att framföra ett fordon utan att inneha ett körkort regleras i lagen om straff för vissa trafikbrott som du återfinner http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19510649.htm. Enligt 3 § 1 st. döms en person som framför ett fordon utan kökort till böter. Om detta sker upprepade gånger eller om personen haft körkort men sedan blivit av med det kan personen dömas till böter eller högst 6 månaders fängelse. Det är dock viktigt att ta hänsyn till personens ålder i frågan. I det här fallet är personen 18 år vilket gör att förmildrande omständigheter kan komma i fråga. Dessa återfinns i Brottsbalken 39 kap som du kan läsa http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.htm. 5 § säger att det krävs särskilda skäl för att en person under 21 år skall dömas till fängelse. Mvh
Charlene HolmströmRådgivare