FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/10/2008

Skyldighet för fordons ägare att utge fortkörare?

Vilken skyldighet finns hos ägaren av ett fordon att uppge vem som varit förare av fordonet vid ett specifikt tillfälle. Ex. vid en fortkörning registrerad av fast kamera. Det gäller ett tjänstefordon som flera (åtminstone) teoretiskt skulle kunna använt vid fototillfället. Brevet är ställt som en förfrågan. Dvs uppmaning om att ange trolig förare.

Lawline svarar

Hej, Den grundläggande principen vid brott och straff är att om någon skall straffas för brott så skall det kunna bevisas att den personen utfört brottet. Enligt polisens hemsida http://polisen.se/inter/nodeid=11033574&pageversion=1.jsp kan endast föraren bötfällas och för att detta skall ske måste polisen kunna identifiera föraren utifrån den bild som fartkameran tagit. Polisen jämför kamerans bild med en bild på fordonets ägare från antingen körkortsregistret eller passregistret. Om det ser ut att vara samma person skickar polisen ut ett bötesföreläggande. Om fordonet ägs av en juridisk person kontaktas ägaren och blir tillfrågad om han kan identifiera personen på bilden. Gör han det skickas ett bötesföreläggande. Annars sker ingen fortsatt utredning. Således har man som ägare i juridisk person ingen långtgående skyldighet att utreda vem i företaget som kört bilen vid tillfället. Mvh
Charlene HolmströmRådgivare