Flera parkeringsböter på samma fordon

Hej. Jag undrar om ni vet om ett parkeringsbolag har rätt att sätta flera parkeringsböter på samma fordon, på samma plats, inom loppet av 4 dagar. Jag har fått tre böter på min mc (vet att jag stått fel men hade inget val i det läget) och har därför fått en bot på torsdag, fredag och söndag. Jag upplever att jag inte fått tidsfrist att hinna flytta motorcykeln. Har jag någon rättighet där?

Lawline svarar

Hej!

Din felparkering kan regleras av en av två möjliga lagar: lagen om felparkeringsavgift, se https://lagen.nu/1976:206 , eller lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering, se https://lagen.nu/1984:318 . Vilken av dessa lagar som är tillämplig i ditt fall beror på mer specifika omständigheter som du inte angett i frågan. Det är dock irrelevant för svaret vilken av lagarna som är tillämplig eftersom båda lagarna innehåller samma regler om flera parkeringsböter på samma fordon. Enligt 5 § 3 stycket i lagen om felparkeringsavgift och 5 § i lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering får en ny parkeringsanmärkning/kontrollavgift tas ut för varje påbörjat kalenderdygn som överträdelsen pågår. Minst sex timmar måste dock ha förflutit mellan parkeringsanmärkningarna/kontrollavgifterna. Högst fem parkeringsanmärkningar/kontrollavgifter får dock utfärdas för samma överträdelse. Parkeringsbolaget har således haft rätt att sätta tre böter på din MC vid tre tillfällen.

Med vänlig hälsning!

Emil JohanssonRådgivare