FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/10/2008

Påföljd för grovt rattfylleri

Vad kan straffet bli för grov rattfylla (3 promile) och vårdslöshet i trafiken? Har åkt dit för rattfylla för 9 år sedan (fick samhällstjänst o ta om kortet efter 1 år) Är 29 år, har familj o barn, eget företag o är beroende av att ha körkort o själv jobba i firman för att få den att gå runt. Kan jag få alkolås o fotboja?

Lawline svarar

Hej! Den kombination av trafikbrott du beskriver är av mycket allvarligt slag. Enbart den höga alkoholhalten i blodet leder normalt till ett fängelsestraff om två månader. Vårdslöshet i trafik kan innebära många olika saker av skiftande allvar. Beroende på hur farlig vårdslösheten har varit kan eventuellt en sammanvägning innebära ytterligare något längre fängelsestraff. Fängelsestraff av den längden kan ofta avtjänas med elektroniskt intensivövervakning, så kallad fotboja. Det beslutet ligger hos kriminalvården och kan påverkas av flera olika saker så något säkert svar kan inte ges men chanserna bör vara goda. Det är inte troligt att installerande av alkolås gör att du kan behålla körkortet. Dels för den höga alkoholhalten och dels för vårdslösheten. Enbart en dom om vårdslöshet i trafik leder i regel till ett körkortsingripande och då hjälper inte alkolås. Körkortet återkallas normalt upp mot två år för ett så allvarligt rattfylleribrott. Eventuellt kan den tiden kortas väsentligt med ett alkolås, kontakta länsstyrelsen för närmare information om detta. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare