FrågaKÖPRÄTTÖvrigt04/05/2006

Hävning av köp på grund av eventuellt fel

Hej! Vi är ett litet företag som bl a säljer datorer. Vi har sålt två datorer, modell efter begäran av köparen(annat företag), nu vill de häva köpet eftersom vissa program ej är uppdaterade och går att använda på dessa nya datorer. Fråga: har de rätt att häva köpet då det inte är något fel på varan och den kan användas med andra program dock ej dessa specifika?

Lawline svarar

Eftersom det rör sig om ett köp av lös egendom mellan två företag är det köplagen http://lagen.nu/1990:931 som blir tillämplig. Denna lag är inte tvingande, vilket innebär att det är parternas avtal som gäller och lagen fyller ut i det fall något inte har avtalats om. Om ni inte har avtalat om det problem som nu uppstått får man söka svar i 17 §. Enligt denna paragraf skall varan stämma överens med det som parterna avtalat och varan skall också vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet är, vilket datorerna i detta fall verkar vara. Det finns dock en regel om varan skall vara avsedd för ett särskilt ändamål, i detta fall de specifika programmen som köparen ville kunna använda. Att datorerna inte var kompatibla med dessa program kan utgöra ett fel i vara som ger köparen rätt att exempelvis häva köpet, men säljaren måste då vid köpet ha insett detta speciella ändamål. Exempel på detta kan vara att köparen på något sätt visat på detta speciella ändamål under förhandlingarna. I sådana fall är det räknas det som ett fel, men om säljaren inte insett detta är det alltså inget fel och säljaren har inte gjort sig skyldig till något avtalsbrott. Mvh
Lorraine SauvyRådgivare