FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/05/2006

Köp av minderårig utan föräldrars samtycke

Hej hej! Jag har bara en snabb och ganska enkel fråga. Nyligen, eller för några veckor sen handlade jag på internet. "Dentawhite". Jag beställde på postförskott tror jag det heter. Jag är 16 år och kunde beställa en vara för 395 kr och sedan hämta ut den. Men nu blev jag ganska missnöjd med denna vara som jag använt ett fåtal gånger. Jag fick ilningar och kunde inte äta etc. Jag kontaktade företaget via e-mail men har inte fått svar än. Jag har kvar Kvittot både på min mail och kvitto i handen. Till min fråga nu: Jag vill lämna tillbaka denna vara och få tillbaka pengarna. Kan dom vägra detta? Och har dom rätt att sälja via internet till en minderåring utan förälders tillåtande eller tillsyn? Jag skickade ett mail till dom för ett par veckor sen men inget svar... Jag hoppas ni kan upplysa mig i denna fråga. Tack på förhand /Charles

Lawline svarar

Hej! Det första man får avgöra är huruvida du ingått ett giltligt avtal då du ännu är omyndig. I Föräldrabalkens 9 kap 3§ stadgas att om man som 16 åring handlar för egenhändigt intjänade pengar så är detta tillåtet. Om man inte gör detta eller ej handlar för eget hushåll är köpet ogiltligt. I 9 kap 7§ FB stadgas att avtal som minderårig ingått utan samtycke inte är gällande och att prestationerna skall gå åter, vilket innebär att du har rätt att få pengarna tillbaka. Utöver detta är det de vanliga konsumentsköprättsliga reglerna som gäller där man då får göra en bedömning huruvida fel på varan föreligger eller inte. Då jag inte vet vad för biverkningar tandblekning normalt ger är det svårt att svara på huruvida fel föreligger eller inte. Om företaget inte hör av sig till dig är mitt råd att du kontaktar allmäna reklamtionsnämnden och ber om hjälp. Lycka till och hör gärna av dig om du har mer frågor! Med vänliga hälsningar
Rådgivare