Köra EU-moped med indraget körkort?

Hej!

Skulle höra med er om man kan få något slags intyg om att jag har ett körkort fast det ligger liggande hos polisen....Fick mitt kort indraget i 12månader får tillbaka det tidigast i år den 21dec & skulle vilja köra eu-moped iallafall om det är möjligt... Har pratat med en advokat om de hela & det har visst varit så men han va inte riktigt säker om det va så nu att man kunde få ett intyg..Tycker helt teoretiskt så skulle man kunna få ett utan att man måste gå igen trafikregler & allt för det har man ju redan gjort en gång & på så sätt skulle de ju kunna va sant de advokaten sa..

Vänligen besvara den här frågan...

Mvh

Lawline svarar

Hej Torbjörn,

Moped klass I får köras endast av den som har körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass I (4§ körkortslagen, se http://lagen.nu/1998:488).

I och med ditt körkort är indraget har du för närvarande ingen behörighet att köra moped klass I så något intyg hjälper inte där. Det du kan göra är att ta ett förarbevis för moped, något som är möjligt trots ditt indragna körkort.

Med vänliga hälsningar,

Daniel SvenssonRådgivare