FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/09/2008

Åtal för trafikförseelse

Jag är åtalad för att ha kört utan bälte när så ej är fallet. Bakgrunden till denna fråga är att jag under ett anfall av njursten, på väg hem från jobbet, då jag kan ha suttit snett, alt. rört mej i bilen, mötte en polis som genast vände sitt fordon för att stoppa mej. Jag känner mej helt maktlös inför detta faktum.. Vad kan jag göra??

Lawline svarar

Du bör i första hand neka till handlingen. Om du inte har begått en lagöverträdelse ska du inte heller dömas för den. Det är sedan upp till domstolen att värdera bevisningen. I ditt fall kommer antagligen din utsaga vägas mot polisens vittnesmål. I andra hand bör du berätta varför du körde för fort och hävda din nödrätt. Nödrätt är en ansvarsfrihetsgrund som befriar från straffansvar när man begår en brottslig handling på grund av att det föreligger fara som hotar exempelvis hälsa. Nödrätten stadgas i 24:4 Brottsbalken, se här https://lagen.nu/1962:700#K24. Enligt bestämmelsen godtas nödhandlingen som ansvarsfrihetsgrund om den inte är oförsvarlig. För att en handling inte ska anses som oförsvarlig måste nödhandlingen skydda ett intresse som är mer beakansvärt än det intresse som offras. I ditt fall ska domstolen bedöma om ditt njurstensanfall anses berättiga en lagöverträdelse. Till din fördel talar att din lagöverträdelse inte var av allvarligare slag samt att det gällde din hälsa. Det är åklagaren som har bevisbördan för att din nödinvändning är obefogad, du måste dock framställa invändningen så att den inte verkar alldeles orimlig. Du kan exempelvis lämna in ett läkarintyg som intygar att du lider av njursten. Observera dock att det kan verka motsägelsefullt att hävda att man inte begått en handling och samtidigt hävda att om man anses ha begått handlingen har det skett på grund av nöd. Med vänlig hälsning,
Carolina WaltherRådgivare