FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/08/2008

Överklaga beslut i samband med besiktning

Jag har importerat en bil men bilen blev underkänd vid registreingsbesiktningen. Jag överklagade beslutet till Vägverket men fick inte rätt där heller. Nu vill jag överklaga vidare till domstom men på Vägverkets beslut står det att beslutet inte kan överklagas... ? Hur gör man nu?

Lawline svarar

Hej! Enligt fordonslagens 5 kapitel 6 § punkt 2 får Vägverkets beslut om besiktning inte överklagas. Det enda sättet att angripa ett sådant beslut är resning som i princip bara går att använda om Vägverket har handlagt ärendet fel, inte för att Vägverket eventuellt har gjort en felbedömning. I vissa frågor ska svenska förbud att överklaga inte gälla för att de strider mot Sveriges internationella åtaganden. Min bedömning är att det här inte är en sådan fråga och att om det skulle vara det så skulle en prövning i domstol ta oskäligt lång tid. Slutsatsen blir att du måste åtgärda det fel som Vägverket anser finns på bilen. Fordonslagen kan du läsa https://lagen.nu/2002:574#K5P6 Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare