Prioritet för medlemslån vid golfklubbs konkurs

Hej,

jag undrar vad som gäller när en golfklubb går i konkurs.

Jag begärde utträde ur en golfklubb för 2 år sedan och fick skriftligt besked av klubbens ordförande att jag skulle få ut mitt medlemslån på 16.000 kr. I höstas kom först ett meddelande om att så många hade begärt utträde att de inte kunde betala. I stället erbjöds jag och andra som sagt upp sig senare 4.000 kr.

Vad gäller ang. prioritering av dessa utbetalningar?

Har jag prioritet före andra då jag sagt upp medlemskapet först?

Vilken prioritet har medlemslån jämfört med andra skulder?

Något tips på hur man kan få ut så stor del av sitt lån som möjligt?

Många tack på förhand.

Hälsningar från Rita Mårtenson

Lawline svarar

Hej Rita

Den fordran du har på golfklubben är att anse som oprioriterad. Du har ju, att döma av ditt brev, ingen säkerhet för medlemslånet. När golfklubben går i konkurs är det upp till konkursförvaltaren att i enlighet med Förmånsrättslagen (1970:979) dela ut de medel som finns. I Förmånsrättslagen står de som skall ha utdelning i ordning, bäst prioritet står först och så vidare. Som oprioriterad fordringsägare regleras din rätt i 18 § FRL. Står det något i ditt låneavtal kan detta förstås ställa saken i ett annat ljus.

Det finns också regler om återvinning, det vill säga när ett företag betalat ut pengar innan de går i konkurs som de inte fick betala ut. Med tanke på att du har en oprioriterad fordran finns det tyvärr inte mycket du kan göra, du kan först förvänta dig att få pengar efter det att alla som har prioriterade fordringar fått betalt. Det är mycket troligt att banker och liknande institut som lånat ut pengar till klubben har säkerheter varför dina chanser antagligen är små.

Det faktum att du gick ur klubben för hela två år sen ändrar egentligen inte din situation. Golfklubben är skyldig dig pengar och har varit det länge, men hur länge man har haft en fordran påverkar inte ens prioritet vid konkurs. Alla oprioriterade fordringar fördelas lika enligt dividendprincipen.

Mvh Benjamin Helldén-Hegelund

Benjamin Helldén-HegelundRådgivare