FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/09/2008

Krav på köpehandlingen

Hej! Vi är 5 syskon som äger en fastighet ihop. Nu vill en broder sälja sin del till oss övriga fyra. Vi är överens om priset. Hur ska avtalet se ut? Måste man skriva både köpekontrakt och köpebrev eller kan man ha det kombinerat och klara av köpet vid ett tillfälle?

Lawline svarar

Hej! Köpehandlingen kan vara ett tämligen anspråkslöst papper utan tjusiga juridiska uttryck. Det finns inget krav på dubbla köpehandlingar (köpebrev). Dock uppställs i Jordabalkens 4:e kapitel vissa nödvändiga betingelser för köpehandlingens giltighet. Det skall tydligt framgå från och till vem fastigheten (i erat fall andelen) överlåts. Köpeskillingen skall vara med. Handlingen skall naturligtvis undertecknas. Jag föreslår att du tar en titt i 4:e kap. Jordabalken, du hittar den https://lagen.nu/1970:994 MVH
Jon ÖstremRådgivare