FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/08/2008

Körkortsingripande vid olovlig körning

hej.har bkort men saknar mc kort.vad händer om jag blir stoppad i en poliskontroll.blir jag av med körkortet för personbil.

Lawline svarar

Hej! Att köra med fel körkortsbehörighet innebär som huvudregel olovlig körning. Normalstraffet är dagsböter vilket kan bli avsevärt mycket mer än de vanliga penningböterna. Att köra motorcykel när man har körkort för personbil ses som mindre trafikfarligt än att köra helt utan körkort. Det vanligaste är därför att föraren som ertappas får behålla körkortet men tilldelas en varning. Det sker dock en sammanvägning av alla relevanta omständigheter och om något är särskilt allvarligt kommer körkortet att dras in. Sådana omständigheter kan vara att en annan trafikförseelse begås i samband med den olovliga körningen, att motorcykeln har körts en lång sträcka, att motorcykeln är särskilt krävande att framföra eller att föraren sedan tidigare har en varning. Återkallelsetider på upp till sex månader förekommer. Med vänlig hälsning,
Gustaf LidegranRådgivare