FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/09/2008

Missbruk av urkund

Min kompis fick bättre betyg än jag när vi gick ut högstadiet. Om jag skulle ta min kompis betyg och ändra i det och sätta dit mitt eget namn och personnummer för hans och sedan kopiera det så det är en kopia (ej original) så jag har. Om jag sedan visar det för folk har jag då gjort brot eller? Om jag sedan skriver ett påhittat namn som intygar att kopian stämmer med originalet vad är det för brott då? Osant intygande? Vad blir det om jag skickar in den vidimerade kopian med mitt namn och personnummer till en annan skola?

Lawline svarar

Hej! Inledningsvis kan sägas att handlingarna som beskrivs i frågan inte kan betecknas som urkundsförfalskning, Brottsbalken (BrB) 14:1, eller brukande av något förfalskat, BrB 14:9. Detta eftersom de nämnda paragraferna fordrar att det rör sig om en "falsk urkund” och ej en ”osann urkund”. Med falsk urkund avses enligt BrB:s terminologi en urkund som ger sken av att härröra från annan än den verklige utställaren. I frågorna är det innehållet och inte härkomsten som är av betydelse varför BrB 14:1 och 9 ej kan tillämpas. Det kan heller inte röra sig om osant intygande eller brukande av osann urkund, BrB 15:11, eftersom dessa brott ej omfattar omständigheter som är hänförliga till den intygande personens egna angelägenheter, det vill säga när personen i fråga intygar omständigheter om sig själv. Handlingarna som beskrivs i frågan är snarare att beteckna som missbruk av urkund, BrB 15:12. Bestämmelsen omfattar bland annat det fallet där ett original finns men siffror eller bokstäver i sak har ändrats gentemot originalet. Att själv vidimera den framställda handlingen konsumeras av brottet missbruk av urkund, se rättsfallet NJA 1966 B 17. För missbruk av urkund är straffet av normalgraden böter eller fängelse i högst sex månader. vänligen
Erik AnnerstedtRådgivare