FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/08/2008

Får man spela in samtal utan annans vetskap?

Har blivit kallad på ett möte med min chef och har inte lyckats få med mig någon som kan vittna över det han säger. Eftersom problemet rör sig om en förtroendekris gentemot min chef så funderar jag på att i hemlighet spela in samtalet på min mobil. Har jag rätt att göra detta och sedan låta mina kollegor som också blivit hårt drabbade av chefens lögner ta del av inspelningen? För att vi i enad trupp skall kunna gå vidare till våran arbetsgivare med problemet. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln är att det är olagligt att spela in samtal, detta gäller dock om samtliga parter är omedvetna om inspelningen. I det här fallet skulle du själv spela in samtalet som du också medverkar i, vilket gör att det är tillåtet om man läser Brottsbalken 4 kap. 9a§ motsatsvis, som du återfinner http://www.notisum.se/RNP/SLS/LAG/19620700.htm. Det är alltså fullt tillåtet att spela in ett samtal under förutsättning att man själv deltar i dialogen. Det finns dessutom inget krav på att den andra samtalsparten är medveten om att samtalet spelas in. Med vänlig hälsning,
Charlene HolmströmRådgivare