FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag01/11/2005

Skillnad mellan aktiebolag och handelsbolag?

Jag ska starta företag och undrar vad de stora fördelarna respektive nackdelarna med handelsbolag och aktiebolag är?

Lawline svarar

Den största skillnaden är att du löper mindre risk i ett aktiebolag då du och din partner (ni måste vara minst två stycken delägare) i ett handelsbolag svarar solidariskt för uppkommna skulder och andra åtaganden. Ett aktiebolag svarar självt för sådant här, dock du kan ändå som VD eller styrelseledamot komma att ansvara för eventuella skulder - men det fordras då mycket särskilda skäl och total avsaknad av omdöme.

Vidare är aktiebolag ett eget skattesubjekt och det blir således enklare att kvarhålla eventuella vinster genom att bolagsskatt blir det enda som debiteras bolaget, medan det i ett handelsbolag är delägarna som direkt skattar för vinsten efter redovisningsåret (då betalas både sociala avgifter och preliminär skatt direkt medan det i ett aktiebolag endast betalas bolagsskatt).

Dessutom fordrar ett aktiebolag en insats iform av 100.000 SEK. Det kan gå att initiera verksamheten även utan kapital om du/ni kan gå in med någon annan egendom av minst motsvarande värde.

Slutligen kan det sägas att en stor skillnad är att ett aktiebolag fordrar revisor oavsett omsättning. Det motiveras med att delägarna heller inte svarar personligen för bolagets skulder och således fordras strängare kontroll. Det ställs med andra ord högre krav på redovisningen i ett aktiebolag.

Andreas TörnbladRådgivare